Hi-Viz Bikers

4 lépés, amit semmiképp se hagyj ki elindulás előtt!

2015. augusztus 05. 18:05 - Ladybike

Éljen, megvan a rutinvizsga, többet nem kell szenvedni azzal, hogy mennyiszer kell villannia az irányjelzőnek percenként!

Vagy mi?...

A napi első elindulást általában rohanás előzi meg. Ilyen ha munkába/suliba indulsz, vagy egy túrára készülsz, így nem csoda, ha számodra minden fontosabb, mint az, hogy a motorod épp milyen műszaki állapotban van. Hiszen tegnap még minden rendben volt, nem? Azonban pont a túrázás a legjobb példa arra, hogy igenis végig kell nézni, minden rendben van-e, hiszen akár több száz kilométerre is kerülhetsz az otthonodtól, mire felfedezed a hibát, ami miatt talán tovább sem tudsz menni.

Azt már nem tudnám megmondani, milyen szerencse folytán vettük észre a forgalom vizsga előtt 3 nappal, hogy nem világít a féklámpa a hátsó fék használatakor, de borzasztó nagy pánikot keltett, és még így is azt mondom, hogy óriási mázli volt. Időben tudtuk orvosolni a problémát.

Közúton, forgalomban, zsebedben a jogosítvánnyal neked már nem csak az múlik rajta, hogy mehetsz-e vizsgázni a motorral. Borzasztóan fontos, hogy jelezd a mögötted haladó járműveknek a lassítást és megállást. Ha egy hirtelen váltó lámpa miatt kell lefékezned, de a téged követő autó nem veszi észre időben, mert nem világít a féklámpád – és esetleg ő emiatt még át akarna menni és rányomja a gázt… Szóval nem kell ecsetelnem.

Minden helyzetben arra kell törekednünk, hogy minimalizáljuk a kockázatokat, és ez nekünk, kezdő motorosoknak egy még sokkal komplexebb feladat, mivel nem kevés manőver, reakció és figyelmi rutin még nem megy reflexből.

Ezek az ellenőrzések is olyanok, mint a védőfelszerelések: ritkán látod igazi hasznukat, de akkor elképesztően jól jönnek.

Összegyűjtöttem neked a rutinvizsgás ellenőrzőpontok alapján egy egyszerűsített ellenőrzési vázlatlistát, amit akár ki is nyomtathatsz, és a pénztárcádba/jogsid mellé is betehetsz, amíg nem megy fejből.


Gumik:

  • Terhelés alatt megfelelő a nyomás bennük, nem laposak?
  • Van rajta sérülés, szakadás, repedés, dudor? nem-e deformált?
  • Megfelelő a bordamélysége a futófelületen? (reggel ezt persze csak szemre)

Világítóberendezések:

  • Ellenőrizd a fényszórókat minden állásban
  • Irányjelzők
  • Ha megoldható, állítsd úgy a motort, hogy amikor a fékeket nyomod, visszatükröződjön valamilyen felületről a féklámpa fénye, ezzel együtt akkor már rendszámtábla világítást is lecsekkolhatod

Kormányberendezés:

  • Húzd be az első féket és mozgasd fel-le az első villát – nem lehet holtjátéka!
  • Motoron ülve - A kormányt jobbra és balra ütközésig elfordítva: nem recseg, nem kattog, nem szorul, akadálymentesen fordul?

Fékek (motoron ülve):

  • Gurulj kicsit előre vele, és próbáld ki az első, majd a hátsó féket. Ellenőrizd a fékfolyadék szintjét!

Ez nem olyan vészesen sok, de mégis hajlamosak vagyunk elbliccelni.

Ezeken felül amit hetente/kéthetente érdemes lenne még átnézni:

Kuplungkar holtjátéka, láncfeszesség-ellenőrzés, hátsó lengővilla és rugóstagok, motorolajszint

Biztonságos motorozást! :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hivizbikers.blog.hu/api/trackback/id/tr857682356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása