Éljen, megvan a rutinvizsga, többet nem kell szenvedni azzal, hogy mennyiszer kell villannia az irányjelzőnek percenként!
Vagy mi?...
A napi első elindulást általában rohanás előzi meg. Ilyen ha munkába/suliba indulsz, vagy egy túrára készülsz, így nem csoda, ha számodra minden fontosabb, mint az, hogy a motorod épp milyen műszaki állapotban van. Hiszen tegnap még minden rendben volt, nem? Azonban pont a túrázás a legjobb példa arra, hogy igenis végig kell nézni, minden rendben van-e, hiszen akár több száz kilométerre is kerülhetsz az otthonodtól, mire felfedezed a hibát, ami miatt talán tovább sem tudsz menni.
Azt már nem tudnám megmondani, milyen szerencse folytán vettük észre a forgalom vizsga előtt 3 nappal, hogy nem világít a féklámpa a hátsó fék használatakor, de borzasztó nagy pánikot keltett, és még így is azt mondom, hogy óriási mázli volt. Időben tudtuk orvosolni a problémát.
Közúton, forgalomban, zsebedben a jogosítvánnyal neked már nem csak az múlik rajta, hogy mehetsz-e vizsgázni a motorral. Borzasztóan fontos, hogy jelezd a mögötted haladó járműveknek a lassítást és megállást. Ha egy hirtelen váltó lámpa miatt kell lefékezned, de a téged követő autó nem veszi észre időben, mert nem világít a féklámpád – és esetleg ő emiatt még át akarna menni és rányomja a gázt… Szóval nem kell ecsetelnem.
Minden helyzetben arra kell törekednünk, hogy minimalizáljuk a kockázatokat, és ez nekünk, kezdő motorosoknak egy még sokkal komplexebb feladat, mivel nem kevés manőver, reakció és figyelmi rutin még nem megy reflexből.
Ezek az ellenőrzések is olyanok, mint a védőfelszerelések: ritkán látod igazi hasznukat, de akkor elképesztően jól jönnek.
Összegyűjtöttem neked a rutinvizsgás ellenőrzőpontok alapján egy egyszerűsített ellenőrzési vázlatlistát, amit akár ki is nyomtathatsz, és a pénztárcádba/jogsid mellé is betehetsz, amíg nem megy fejből.
Gumik:
- Terhelés alatt megfelelő a nyomás bennük, nem laposak?
- Van rajta sérülés, szakadás, repedés, dudor? nem-e deformált?
- Megfelelő a bordamélysége a futófelületen? (reggel ezt persze csak szemre)
Világítóberendezések:
- Ellenőrizd a fényszórókat minden állásban
- Irányjelzők
- Ha megoldható, állítsd úgy a motort, hogy amikor a fékeket nyomod, visszatükröződjön valamilyen felületről a féklámpa fénye, ezzel együtt akkor már rendszámtábla világítást is lecsekkolhatod
Kormányberendezés:
- Húzd be az első féket és mozgasd fel-le az első villát – nem lehet holtjátéka!
- Motoron ülve - A kormányt jobbra és balra ütközésig elfordítva: nem recseg, nem kattog, nem szorul, akadálymentesen fordul?
Fékek (motoron ülve):
- Gurulj kicsit előre vele, és próbáld ki az első, majd a hátsó féket. Ellenőrizd a fékfolyadék szintjét!
Ez nem olyan vészesen sok, de mégis hajlamosak vagyunk elbliccelni.
Ezeken felül amit hetente/kéthetente érdemes lenne még átnézni:
Kuplungkar holtjátéka, láncfeszesség-ellenőrzés, hátsó lengővilla és rugóstagok, motorolajszint
Biztonságos motorozást! :)